Eximian blogi

Oppiminen on yllättävän vaikeaa

Julkaistu 12.10.2015 — Kirjoittaja Tanja Laimi

Tanja Laimi

Moi kaikille!

Yliopisto ja pedagogiset opinnot ovat lähteneet syyskuun alusta hyvin rullaamaan. Paljon onkin ollut tekemistä ja uusia juttuja! Informaatiota on tullut joka suunnasta, ja olemme päässeet jo tutustumaan harjoittelukouluumme.

Näiden pedagogisten opiskelun tiimoilta olenkin huomannut yhden asian. Olemme myös ryhmässä miettineet sitä useamman kertaa. Kuten otsikko jo sen sanoo, juttu on siis se, oppiminen on yllättävän vaikeaa. Sen vuoksi olemme pohtineet paljon sitä, miten opettaa niin, että oppiminen olisi helppoa. Tästä inspiroituneena haluaisinkin tässä blogikirjoituksessa miettiä sitä, miksei oppimista opeteta enemmän.

Oppimista tapahtuu koko ajan, oppitunneilla ja sen ulkopuolella. Sitä ei kuitenkaan varsinaisesti opeteta koulussa. Opinto-ohjaajan tunneilla sitä saatetaan käsitellä, joskus muuallakin. Yleisesti oppimista ei kuitenkaan opita jo alusta asti. Se näkyy hyvin muun muassa siitä, että ulkoa oppiminen on monelle yleinen keino. Ulkoa opettelu toimii tietysti myös, ja sillä saa tuloksia. Se ei kuitenkaan pidemmän päälle auta, sillä ulkoa opetellut asiat yleensä unohtuvat myös nopeasti.

Miksei kouluissa siis opeteta enemmän oppimistekniikoita? Miksei selvitetä erilaisia muistikeinoja, joilla voi helpottaa omaa opiskelua? Koulussa pitäisi myös kertoa siitä, että jokainen oppii erilaisesti. Yksi oppii kuuntelemalla, toinen kirjoittamalla. Toisaalta käytännön harjoitukset ja erilaiset tehtävät taas saattavat saada syvän ymmärryksen aikaan. Itse kierrän lukioita ja kerron juuri siitä, miten kannattaa opiskella. Ajankohta tuntuu hieman myöhäiseltä, koska luennoin yleensä lukion toiselle tai kolmannelle vuosikurssille.

Eikö oppimista voisi opettaa siis jo aikaisemmin? Valmennuskurssilla sitä opetetaan myös. Näytetään erilaisia oppimistekniikoita, opetetaan eri tavoilla, jotta kaikki oppivat, ja ohjataan opiskelijaa ymmärtämään omia vahvuuksia ja heikkouksia opiskelussa. Voidaan sanoa, että se on aika myöhäinen aika oppia oppimaan. Silloin ollaan jo korkeakoulun porteilla, koko peruskoulu ja lukio käytynä.

Opiskeltava materiaali alkaa tällöin olemaan jo niin vaikeaa, ettei väärillä opiskelutekniikoilla pärjää. Moni yllättyy myös yliopistoon päästessään siitä, etteivät opiskelut enää suju. Tällöin opiskelutekniikkaa täytyy vaihtaa ja kehittää intensiivisen opiskelun keskellä. Ei kovin käytännöllistä.

Pitäisikö siis oppimista opettaa enemmän kouluissa? Mielestäni pitäisi. Oppiminen olisi helpompaa ja miellyttävämpää, kun sitä ymmärtäisi. Nyt vastuu jää vähän liikaa opiskelijalle itselleen. Enemmän oppimisen opetusta kouluihin, sanon minä!

Syysterveisin,

Tanja