Ajankohtaista

Julkaistu 05.08.2013

Lue analyysi Tampereen yliopiston sosiaalitieteiden valintakokeesta

Tampereen yliopiston sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelma käynnistyi vuonna 2012, jolloin järjestettiin myös ohjelman ensimmäinen valintakoe. Vuoden 2013 valintakoe oli laadittu pitkälti edellisen vuoden kaavaa noudattaen.

Kirjallisuuskokeesta oli mahdollista saada puolet maksimipisteistä, 30 pistettä, ja toiset 30 pistettä aineistokokeesta. Aineistokoe tosin arvosteltiin vain kirjallisuuskokeessa parhaiten suoriutuneelta kolmannekselta, mutta kuitenkin vähintään 150 hakijalta.

Kaikki kirjallisuuskokeen kysymykset liittyivät odotetusti ikään, joka oli yhdistävänä teemana tämän vuoden ennakkomateriaalissa. Materiaali julkaistiin huhtikuun alussa, ja se sisälsi kuusi sosiaalitieteiden eri aloihin liittyvää artikkelia.

Kirjallisuuskoe koostui kolmesta pikkutehtävästä ja yhdestä esseekysymyksestä. Tehtävissä 1-3 vastaustilaa oli kussakin seitsemän riviä, ja kunkin tehtävän maksimipistemäärä oli kuusi pistettä. Kysymykset olivat selkeitä ja yksiselitteisiä ja ne käsittelivät artikkeleiden keskeisimpiä kysymyksiä, joten niihin oli periaatteessa helppo vastata. Ensimmäisessä tuli pohtia sukupolvikokemuksen muodostumisen edellytyksiä. Toisessa tehtävässä tuli esittää kolme esimerkkiä artikkeleiden keskusteluista koskien sitä, miten ikä jäsentää yhteiskunnallista eriarvoisuutta. Kolmas kysymys koski sukupuolen merkitystä eri ikävaiheissa.

Esseessä tuli pohtia sitä, miten ikä mahdollistaa ja rajoittaa yksilöllisiä elämänvalintoja. Essee tuli otsikoida ja siinä tuli hyödyntää mahdollisimman monen eri artikkelin tietoja. Kysymys punookin yhteen monen eri artikkelin keskusteluita, joten hyvän esseen hahmottelu ei ollut ylivoimaisen vaikeaa. Edellisvuosien tapaan esseen arvostelussa kerrottiin otettavan sisällön ohella huomioon myös vastaajan johdonmukainen pohdinta, vastauksen rakenne ja kielellinen selkeys. Esseelle oli varattu 34 riviä ja siitä saattoi saada enintään 12 pistettä.

Aineistokokeessa tuli analysoida kokeessa jaettuja aineistoja ennakkomateriaalien tietoja hyödyntäen.

Aineisto A oli väestötietoja sisältävä taulukko, jonka pohjalta piti vastata kolmeen kysymykseen. Kullekin kysymykselle oli varattu vastaustilaa vain muutama rivi.

Ensinnäkin piti poimia tieto siitä, minkä väestöllisen piirteen tai ominaisuuden kohdalla oli tapahtunut suurin suhteellinen muutos vuosien 1950 ja 2012 välillä (2 pistettä).

Toiseksi piti vastata kysymykseen, voidaanko taulukon perusteella päätellä avioerojen lisääntyneen Suomessa viimeksi kuluneen sadan vuoden aikana. Lisäksi näkemyksensä tuli kyetä perustelemaan. (3 pistettä).

Kolmanneksi tuli kuvata Suomen väestön ikärakenteessa tapahtuneita muutoksia sanallisesti, mutta myös piirtämällä pylväsdiagrammit vuosille 1900, 1950 ja 2000. Diagrammin piirtäminen oli tehtävätyyppinä uusi. Itse kysymyksen sisältö – Suomen väestön ikärakenteen muutos – oli sen sijaan yksi ennakkomateriaalien keskeisimmistä teemoista. (5 pistettä)

Aineisto B oli koottu One Direction-poikabändin fanisivuston kirjoituksista. Näiden perusteella tuli analysoida bändin fanikulttuuria ja sitä tuli verrata Saarikosken artikkelin kuvaamaan Spice Girls-fanikulttuuriin. Maksimipistemäärä oli kymmenen ja vastaustilaa oli 24 riviä.

Aineistona C oli asiakirja, jossa pohdittiin nuorison kasvatukseen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi analysoitavana oli Steen1:sen Hyvästä perheestä -kappaleen lyriikat. Tehtävänä oli vertailla näiden tekstien sisältämiä käsityksiä nuorten huono-osaisuudesta. Pisteitä tehtävästä saattoi saada kymmenen, ja vastaustilaa oli 30 riviä.

Koe ei sisältänyt suurempia yllätyksiä, joten ennakkomateriaalien huolellinen opiskelu ja edellisten vuosien valintakokeisiin tutustuminen antoi hyvät edellytykset kokeessa pärjäämiseen. Vastaustila ei tälläkään kertaa välttämättä riittänyt kaikkien tietojen kirjaamiseen, joten oleellisen erottaminen vähemmän oleellisesta oli todennäköisesti myös tärkeää.